ENJOY! ;D





















Monday 20 February 2012

Sambungan bab 3 novel


Bab 3


“Pa, kalo Reza mau ka Malaysia, bisa nggak?” tanya Reza.. “mau ngapain kamu ka Malaysia?’’ sampuk Puan Suriati.. “Ma, biarin aja dia.. jngan dimarah terus..” jawab Encik Farid.. “Ma, pa, Reza mau bercuti di Malaysia.. kok nggak bisa sih?” kata Reza dengan nada yang agak keras.. dia berasa kurang senang dengan sikap mamanya yang terlalu mengongkong dia.. “Emang kamu nggak suka bercuti di Indonesia??” soal Puan Suriati kpda anak lelaki tunggalnya itu..

“Bukan nggak suka, tapi Reza mau ketemu sama Iskandar di sana.. Udah lama Reza nggak ketemu sama dia..” jelas Reza.. Sudah 3 tahun dia tidak berjumpa dengan sepupunya, Iskandar yang tinggal di Malaysia.. Iskandar adalah anak kepada adik perempuan bapanya yang bernama Farah.. Farah berkahwin dengan seorang ahli perniagaan dari Malaysia iaitu Encik Imran..

“Benar juga kata Reza.. Ma, biarin aja Reza ka Malaysia..” kata Encik Farid.. “Terpulanglah!” kata Puan Suriati.. Dia malas nak bercakap mengenai Iskandar atau mana-mana kaum keluarga suaminya yang tinggal di Malaysia.. Sejak dari awal lagi dia tidak menyukai adik suaminya itu.. Baginya, Farah adalah seorang wanita yang pentingkan diri.. “Benaren ni ma, pa? kalau begitu, Reza mau nelfon Iskandar dulu ya..” kata Reza dengan gembira sambila mendail nombor telefon Iskandar..

Tut tut.. Tut tut.. “Hello?” kedengaran suara seorang lelaki menjawab panggilan telefon.. “Hello, Is.. Kau masih kenal sama aku?” jawab Reza.. Telah lama dia tidak menghubungi sepupunya
itu..
“Ni Reza kan?” soal Iskandar ragu-ragu.. “Eya la..” kata Reza sambil tersenyum.. “Wah!! Dah lama kau tak call aku.. Kau macam sekarang?” Iskandar berkata dengan nada yang gembira.. Dia amat merindui sepupunya itu.. Reza ibarat kawan baiknya.. Sejak 3 tahun lalu, Reza tidak pernah menghubunginya mahupun melawatnya di Malaysia..

“Aku baik-baik aja.. Kau pula gimana?” soal Reza.. Dia tidak sabar ingin memberitahu Iskandar tentang lawatannya ke rumah sepupunya di Malaysia.. “Aku pun baik-baik je.. Dah lama tak dengar khabar kau, Reza..” kata Iskandar.. “Eya.. Aku juga sama.. Is, kalo aku bercuti di Malaysia, bisa nggak aku tinggal di rumah kau?” balas Reza.. “Mestilah boleh.. Kenapa tak boleh pula? Bila kau nak datang sini? Aku tak sabar ni.. Rindu la kat kau.. hehe..” jawab Iskandar sambil ketawa kecil.. “Hehe.. Aku juga kangen kok sama kau.. Next week, aku bercuti di sana
ya..” kata Reza.. “Betul ni?? Kau tak bergurau? Yeay!!! Haha.. Ok.. Nanti aku jemput kau di airport ye..” balas Iskandar sambil menjerit kegembiraan.. “Aku nggak bercanda.. Ok.. Nanti aku bilang kapan flight aku ya?” jawab Reza.. “Yes sir!” balas Iskandar dengan nada bergurau.. “Ok! Hehe.. Assalamualaikum.. Bye..” kata Reza.. “Waalaikumussalam” jawab Iskandar sebelum meletak panggilan sepupunya itu..

No comments:

Post a Comment